Op bezoek in een lagere school.

24-02-2019

Na het krijgen van de theorie en de visie achter het Noorse onderwijssysteem, mogen we eindelijk eens een kijkje gaan nemen hoe het er echt aan toe gaat. Een hele week mochten we proeven van het Noorse onderwijs systeem. We werden met 6 studenten van het programma in deze klas geplaatst. Een unieke kans om de werkvloer te bewandelen. Ook voor de leerlingen was het een geweldige ervaring dat wij bij hen in de klas waren. Ze keken er naar uit om ons te leren kennen en kijken er naar uit om mijn medestudenten terug te zien in mei.  In deze post geef ik je enkele informatie me hoe een schoolweek eruit ziet hier in Noorwegen en welk gevoel ik daarbij had.

Wat praktische informatie over mijn 'stageklas':

  • Een mannelijke leerkracht van 56 jaar die veel humor gebruikt;
  • grade 7 (12/13-jarigen)
  • De klas bestond uit 23 leerlingen (wat een relatief groot aantal is hier in Noorwegen) waarvan 9 meisjes en 14 jongens;
  • Voor wiskunde, muziek en natuurwetenschappen was er een vakspecifieke leerkracht;
  • Elke leerling van de school heeft een eigen laptop;
  • Er zijn 3 extra leerkrachten die elk een uurtje of twee ondersteuning komen bieden in de klas;
  • ...

Weekplanning:

De leerlingen starten de dag om 8:15 in de morgen en eindigen tussen 13:15 en 14:00. Hier in Noorwegen is de middagpauze tussen 11:00 en 11:45, wat voor ons in België redelijk vroeg is. Enkele uurtjes in de week kwam er extra ondersteuning in de klas.

Waar stelde ik mij persoonlijk vragen bij en wat heeft me positief verrast:

De leerkracht had een heel losse omgang met de kinderen. Ze mochten hem steeds bij voornaam noemen en er werden veel mopjes gemaakt gedurende de dag. Ikzelf had vaak het gevoel dat de leerlingen hier vaak gebruik van maakte en dat dit vaak voor rumoer en gepraat zorgde tijdens de lessen. Althans bracht dit wel een zeer hechte sfeer binnen het klaslokaal. Ik heb hier ervaren dat leerlingen onder elkaar en de relatie tussen leerkracht en leerling zeer positief was. Ik heb tijdens deze week een hechte groep gezien en ik kan nu, nog maar eens beamen dat een positief klasklimaat zeer belangrijk is.

Desondanks de positieve sfeer, viel er toch wel een meisje uit de boot. Dit meisje is volledig geïntegreerd in de groep en de groep heeft haar geaccepteerd maar de situatie errond geeft me toch twijfels. Dit meisje zit cognitief op het niveau van grade 5, wat wil zeggen dat zij twee jaar achter staat op haar klasgenootjes. Blijkbaar is het in Noorwegen zo dat je geen jaar kan dubbelen en dus steeds bij je eigen leeftijdsgenootjes blijft. Qua sociaal welzijn kan ik dit niet tegenspreken maar om een sterk inclusief land te zijn, zorge dit toch voor meerdere exclusie momenten op een dag. Ik ben zeker geen fan van zittenblijven maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook soms zijn voordelen kan hebben.

Na enkele gesprekken met onze mentor is ons veel duidelijk geworden. Ik ben heel blij dat ik de kans heb gekregen om het Noorse onderwijssysteem te kunnen verkennen. Dit heeft me er dan ook van overtuigd dat Noorwegen in de gedachtengoed van het inclusief onderwijs wel degelijk een stapje verder staat dan België. Toch neemt dit niet weg dat België echt wel op de goede weg is. Ook hier in Noorwegen zijn nog vele zwaktes en uitdagingen aan het inclusief onderwijs zoals over heel de wereld. Na dit avontuur is me duidelijk geworden dat er nooit Inclusie zal zijn voor de volle honderd percent maar dat het wel belangrijk is om te streven naar zo veel mogelijk inclusie als mogelijk!



© 2019 Reisblog van Nando. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin